Affiliate marketing

Affiliate marketing is een manier om reclame te maken op websites van partners en zo klanten of leads te genereren. Zo’n reclame kan bijvoorbeeld een afbeelding of artikel zijn die internet gebruikers doorstuurt naar de website van de adverteerder. De partner die een gebruiker doorstuurt krijg hier op één van de volgende manieren voor betaald.

 

Pay per view

De adverteerder betaald de affiliate een vast bedrag per keer dat een advertentie bekeken wordt op de site van de affiliate. Hoe meer bezoekers de affiliate naar zijn website weet te krijgen, hoe meer inkomsten die via affiliate marketing kan genereren. Er hoeft hierbij dus niet op de advertentie geklikt te worden.

 

Pay per click

In tegenstelling tot pay per view hoeft er bij pay per click pas betaald te worden wanneer een bezoeker op de advertentie klikt en daarmee op de site van de adverteerder komt. Het voordeel voor de adverteerder is hierbij dat hij al weet dat de bezoeker enigszins interesse heeft in het product of de dienst. De kosten per click liggen vaak wel hoger dan per view.

 

Pay per lead

Bij pay per lead hoeft de adverteerder nog niet te betalen wanneer een bezoeker naar zijn website geleid wordt, maar pas als deze bezoeker een bepaalde handeling gedaan heeft. Dit kan bijvoorbeeld het aanvragen van een offerte zijn, of het aanmelden voor een nieuwsbrief.

 

Pay per sale

In de pay per sale methode betaald een adverteerder pas wanneer een bezoeker ook daadwerkelijk een aankoop gedaan heeft via de affiliate. Dit garandeert de adverteerder dat er ook omzet gehaald is uit de advertentie, maar de kosten liggen ook een stuk hoger dan bovenstaande methodes. De kosten zijn vaak een percentage van de verkoopprijs.

 

Adverteren op sociale media werkt veelal op de pay per click of de pay per view methode. Uit grootschalig onderzoek is gebleken dat adverteren op Facebook gemiddeld $0,28 per click kost of $7,19 per 1000 keer dat een advertentie gezien wordt (omgerekend $0,00719 per keer). Een groot voordeel van deze zogenaamd social ads is dat je heel gericht je doelgroep in kan stellen. Hierdoor voorkom je hoge advertentiekosten aan mensen die helemaal geen interesse hebben.