AIDA model

Het AIDA model is een traditioneel marketing instrument bestaande uit vier stappen: Attention, Interest, Desire en Action. Een potentiële klant loopt door deze vier stappen voordat er overgegaan wordt tot een aankoop. In elke stap is een verschillende benadering van de klant op zijn plaats, zodat het volledige proces tot aankoop wordt doorlopen.

 

Attention (aandacht)

De eerste stap is het trekken van de aandacht van een potentiële klant. Veelgebruikte methoden om dit te bereiken zijn het gebruiken van opvallende kleuren of een hoge kortingsactie. Het is hierbij wel belangrijk dat de manier waarop de aandacht gevraagd wordt ook past bij de doelgroep.

 

Interest (interesse)

Wanneer de aandacht van een potentiële klant getrokken is, is het van belang om de klant zoveel mogelijk voordelen van het product of de dienst te geven. Bij de verkoop van een auto is dit bijvoorbeeld adverteren hoe zuinig de auto is of dat er een lange garantie aan vast zit.

 

Desire (verlangen)

Nadat er interesse gewekt is bij de klant moet deze interesse omgezet worden in een verlangen. In dit stadium komen de unieke eigenschappen naar voren waardoor een klant echt overtuigd raakt dat dit de beste optie voor hem of haar is. Het schept een aankoopintentie.

 

Action (actie)

Tot slot moet de aankoopintentie nog omgezet worden in de daadwerkelijke handeling van het aankopen. Het verliezen van klanten in dit stadium is enorm zonde. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen doordat het bestelformulier niet begrepen wordt of dat de gewenste betaalmethode niet beschikbaar is.

 

Wanneer u wilt adverteren op internet kan dit model helpen om heel bewust uw klanten te benaderen om uiteindelijk de verkoop te sluiten. Op internet is er veel aanbod waardoor een duidelijk plan onmisbaar is.